Les 3 Fyxxilab

Het Fyxxilab moet je zeker eens doen met leerlingen. Ze leren onder andere robots programmeren, auto’s of bee bots programmeren, piano spelen met plasticine of met de handen via kabeltjes.

Ik vond het tofste om bee bots te programeren.  Dit zijn kleine autootjes die lijken op bijen. Je kan de richtingen programmeren en laten uitvoeren. Je hebt een tafel met allemaal vakjes erop en je kan je bee bot in deze vakjes een parcour laten afleggen.

Door de pijltjes links, rechts, vooruit, achteruit te gebruiken, kan je dit installeren en daarna op de knop ‘go’ te duwen om de bee bot te starten

Kleuters en kinderen van de eerste graad vinden dit super. Ze kunnen de bee bots laten dansen of de leerlingen kunnen samen een parcour bedenken zodat de bee bots niet tegen elkaar botsen.

Lego Mindstorms vond ik persoonlijk zeer tof om dit te programmeren. We konden de robot laten stoppen wanneer hij een rode of groene kleur tegen kwam.

Maar we konden hem ook een bepaald parcour laten afleggen, dit deden we door de richtingen in te geven en de snelheid.

De robot lieten we ook stoppen wanneer hij niet meer op hetzelfde grondvlak reed. Bv hij rijdt over de rand van de tafel dan stopt hij automatisch. Hij heeft een sensor dat dit kan registreren.

Je kan hem ook laten stoppen op een bepaalde afstand.  Bv 5 cm van je hand.

Lego Mindstorms kun je om bouwen tot een robot of tot een rijdende auto die van alles kan scannen en herkennen.

De lego Mindstorms kan ook geluidjes maken. Aan de hand van wat je geprogrammeerd hebt zal het een geluidje maken bij het beëindigen van zijn doel of tijdens het uitvoeren van zijn activiteit.

Zo kan je een ziekenwagen nadoen of broeder jacob laten spelen.

Hieronder vind je enkele filmpjes over wat de Mindstorm allemaal kan.

Kleuren herkennen

Snoepmachine

 

 

 

 

Plaats een reactie