Op de blog van Edith

Op Edith haar blog heb ik het volgende gelezen:

Techniek moet alle kinderen bereiken

Techniek voor alle kinderen!

Er is een enorme aantocht op komst van een tekort aan technisch personeel.
Vacatures blijven openstaan, en dit kan in dalende trend worden vastgesteld. Meer en meer studenten starten na de middelbare school met een academische opleiding. De technische opleidingen zien het aantal leerlingen zienderogen per jaar afnemen. Loodgieters, elektriciens, dakwerkers, … zijn met uitsterven bedreigd.Het warm maken voor technische beroepen is een initiatief dat reeds in de Lagere school aan het opkomen is. Het is belangrijk dat elk kind met verschillende technische beroepen in contact kan komen. Door workshops te organiseren op kinderenmaat, geven we elk kind de kans zijn voorkeuren te ontwikkelen. Mooi initiatief vind ik persoonlijk! Het kan alleen voordelen met zich meebrengen, en het biedt de kans om vakoverschrijdend en concreet te werken. 

209537

Ik vind het goed dat ze kinderen aansporen om meer technische richtingen te kiezen. Niet alleen om dat er vraag naar is, maar ook om te laten zien dat niet de algemene richting (ASO) bijzonder is. Technische richtingen hebben heel wat te bieden. In technische richtingen leer je zowel theorie als praktijk. Je kunt zeker en vast nog verder studeren na een technische richting.

Zo vind ik het beroepenhuis een goede aanrader om met je kinderen te doen. Ze leren over de verschillende beroepen, ze kunnen dingen uittesten en weten ongeveer wat het inhoud. Meer techniek in de klas, daar ben ik zeker een voorstaander van. Zelf geef ik graag techniek. Ik vind het altijd leuk om aan dingetjes te prutsen, laat staan te onderzoeken hoe het werkt. Die nieuwsgierigheid geef ik graag mee aan de leerlingen.

De workshops waarvan Edith sprak, vind ik zeker niet slecht. Dat zorgt ervoor dat leerlingen gestimuleerd en gemotiveerd worden voor technische beroepen. De personen die deze workshops geven staan misschien zelf in het vak. Wat het natuurlijk interessant maakt omdat hij/ zij zijn ervaringen kan meedelen met de leerlingen.

Er was vroeger ook zo’n vrachtwagen waarin je kennis kon maken met technologie enzovoort. Ik denk wel dat dit nog bestaat. We hebben vroeger in het 6de leerjaar eens een kijkje genomen in zo’n vrachtwagen en zaken mogen uittesten.

Ik had een leerling in de klas (6de leerjaar)  en als ik vroeg wat wil je later worden zei hij: ‘ik wil elektricien worden’. Wat mij enorm verbaasde. De meeste willen brandweerman worden of politieman.

In mijn laatste stage, stond ik in het 5de leerjaar en ze hebben een techniekles gekregen over: ‘hoe repareer ik een fiets?’ Ze leerde de ketting smeren. Ze leerde banden maken. Ze leerde banden oppompen en aflaten. Ze leerde reflectoren en fietsbellen te plaatsen. Zeer tof om dit te zien.

Na het 6de leerjaar wou ik graag handel gaan doen met het gedacht dat ik een winkel kon openen, maar ik wou ook heel graag juf worden. Daarom heb ik voor de lerarenopleiding gekozen. Als studentenjob werk ik in een winkel, achter de kassa. Wel grappig eigenlijk want je droom wordt werkelijkheid.

Ik vind dit een zeer goed initiatief.

____uimages_techniek1

Een gedachte over “Op de blog van Edith

  1. Techniek is inderdaad belangrijk in de lagere school. Sommige kinderen zijn nu eenmaal sterker met hun handen. Hun interesses kan naar iets anders gaan dan veel studeren. Daarom is het belangrijk dat ze in de lagere school eens van alles kunnen proeven. En techniek hoort hier zeker bij. Goede technieklessen kunnen een positief effect hebben op de leerlingen. Ze gaan dingen ontdekken die ze nog niet eerder wisten. Maar zoals Kelly beschreef, leren ze ook nuttige dingen. Zoals het smeren van een fietsketting, banden oppompen, … Dit zijn zaken die ze allemaal kunnen gebruiken in het dagelijkse leven.

    Like

Plaats een reactie